Saturday, January 25, 2014

C4SS - Destroying the Master's House With the Master's Tools: Some Notes on the Libertarian Theory of Ideology - Pages 36-40


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Center for a Stateless Society
Centro por uma Sociedade Sem Estado
A Left Market Anarchist Think Tank and Media Center
Centro de Políticas e de Mídia Esquerdista Anarquista de Mercado
Destroying the Master's House With the Master's Tools: Some Notes on the Libertarian Theory of Ideology
Destruição da Casa do Senhor Com as Ferramentas do Senhor: Algumas Notas acerca da Teoria Libertária da Ideologia
Kevin Carson
Kevin Carson
Center for a Stateless Society Paper No. 15 (First Half 2013)
Centro por uma Sociedade sem Estado Paper No. 15 (Primeiro Semestre de 2013)
Christianity they were already familiar with.95
cristianismo com a qual aquela classe já estava familiarizada.95
The Wobblies, likewise, probably owed a considerable amount of their rapid spread to the adoption of a propaganda style much like that of the Salvation Army, based on street corner bands and soapbox speeches; many Wobbly organizing songs were deliberate parodies of Salvation Army hymns.
Os Trabalhadores Industriais do Mundo - Wobblies, analogamente, provavelmente deveram considerável parcela de sua rápida disseminação a adoção de estilo de propaganda muito parecido com o do Exército de Salvação, baseado em bandas nas esquinas das ruas e em discursos em palanques improvisados; muitas das músicas de organização dos Wobblies foram paródias deliberadas de hinos do Exército de Salvação.
Historical Examples. Scott argues that the popular religion—or “folk Catholicism”—of Christian Europe,
Exemplos Históricos. Scott argumenta que a religião popular — ou “catolicismo popular” — da Europa cristã,
far from serving ruling interests, was practiced and interpreted in ways that often defended peasant property rights, contested large differences in wealth, and even provided something of a millennial ideology with revolutionary import. Rather than being a “general anesthesia,” folk Catholicism was a provocation—one that, together with its adherents in the lower clergy, provided the ideological underpinnings for countless rebellions against seigneurial authority.96
longe de atender a interesses dos em autoridade/com influência, era praticado e interpretado de maneiras que amiúde defendiam os direitos de propriedade dos camponeses, contestavam grandes diferenças de riqueza, e até proporcionavam algo de ideologia milenária com significado implícito revolucionário. Em vez de constituir “anestesia geral,” o catolicismo popular era uma provocação — a qual, juntamente com seus partidários no baixo clero, proporcionou alicerces ideológicos para incontáveis rebeliões contra a autoridade senhorial.96
As the Catholic church developed into a conservative institution—especially after it was established under Constantine—it shifted away from the earlier millenarianism that had predominated in Christian thought in the first two or three centuries. This shift included the growing dominance of Origen's spiritualization of eschatology as a matter of individual salvation, and the Augustinian view of the Millennium and Kingdom of God at historically realized in the Church.
À medida que a Igreja Católica foi passando à condição de instituição conservadora — especialmente depois de institucionalizada no governo de Constantino — ela se afastou do anterior milenarismo que havia predominado no pensamento cristão nos dois ou três primeiros séculos. Esse distanciamento incluiu a crescente dominância da escatologia da espiritualização de Orígenes como assunto de salvação individual, e o ponto de vista agostiniano do milênio e do reino de Deus como historicamente concretizados na Igreja.
The third century saw the first attempt to discredit millenarianism, when Origen, perhaps the most influential of all the theologians of the ancient Church, began to present the Kingdom as an event which would take place not in space or time but only in the souls of believers. For a collective, millenarian eschatology Origen substituted an eschatology of the individual soul.... Such a shift in interest was indeed admirably suited to what was now an organized Church, enjoying almost uninterrupted peace and an acknowledged position in the world. When in the fourth century Christianity attained a position of supremacy in the Mediterranean world and became the official religion of the Empire, ecclesiastical disapproval of millenarianism became emphatic. The
O terceiro século assistiu à primeira tentativa para desacreditar o milenarismo, quando Orígenes, talvez o mais influente de todos os teólogos da Igreja antiga, começou a apresentar o Reino como evento que teria lugar não no espaço ou tempo, mas apenas na alma dos crentes. Orígenes substituiu uma escatologia coletiva milenária por uma escatologia da alma individual.... Tal deslocamento de interesse foi em verdade admiravelmente adequado para o que era agora uma Igreja organizada, gozando de paz quase sem interrupções e de posição reconhecida no mundo. Quando o cristianismo do quarto século atingiu posição de supremacia no mundo mediterrâneo e tornou-se a religião oficial do Império, a desaprovação eclesiástica do milenarismo tornou-se enfática. A
95 Scott, The Art of Not Being Governed, p. 400n.
96 Scott, Domination and the Art of Resistance, p. 68.
95 Scott, A Arte de Não Ser Governado, p. 400n.
96 Scott, Dominação e a Arte da Resistência, p. 68.
Catholic Church was now a powerful and prosperous institution, functioning according to a well-established routine; and the men responsible for governing it had no wish to see Christians clinging to out-dated and inappropriate dreams of a new earthly Paradise. Early in the fifth century St Augustine propounded the doctrine which the new conditions demanded. According to The City of God the Book of Revelation was to be understood as a spiritual allegory; as for the Millennium, that had begun with the birth of Christianity and was fully realized in the Church. This at once became orthodox doctrine.97
Igreja Católica era agora instituição poderosa e próspera, funcionando de acordo com rotina bem estabelecida; e os homens responsáveis por governá-la não tinham desejo de ver cristãos aferrando-se a sonhos obsoletos e inadequados de um novo Paraíso terrestre. No início do século quinto Santo Agostinho propôs a doutrina que as novas condições demandavam. De acordo com A Cidade de Deus, o livro do Apocalipse deveria ser entendido como alegoria espiritual; quanto ao Milênio, havia começado com o nascimento do cristianismo e fora plenamente concretizado na Igreja. Isso logo tornou-se doutrina ortodoxa.97
Nevertheless millenarianism persisted, underground, as a central component of popular religion in Christian Europe, an alternative version of the official ideology which provided a reservoir of ideas to be used against the established Church and state and their legitimacy claims. The apocalyptic tradition appealed to two great bodies of symbolism: popular exegesis of the Revelation of St. John and the Sybilline prophecies.98
Sem embargo, o milenarismo persistiu, clandestinamente, como componente fundamental da religião popular na Europa cristã, versão alternativa da ideologia oficial que ofereceu suprimento de ideias a serem usadas contra a Igreja e o estado estabelecidos e suas reivindicações de legitimidade. A tradição apocalíptica apelava para dois grandes corpos de simbolismo: exegese popular do Apocalipse de São João e as profecias sibilinas.98
This millenarianism tended to be combined with a radical critique of the institutional Church as part of the worldly power structure, and a contrasting ideal based on (variously) the Garden of Eden, the “primitive communism” of the Church described in the Acts of the Apostles, and personal saintliness as exemplified by the monastic movement as well as assorted freelance hermits and wandering lay preachers (what Cohn calls “the ideal of the apostolic life”). The monastic ideal itself, as exemplified by the Benedictine Rule's provision that monks “live by the labor of their hands,” was inspired by the example of St. Paul working as a tent-maker to support himself and of the persecuted Christians in Acts sharing all that they had.99
Esse milenarismo tendia a estar conjugado com análise e avaliação crítica da Igreja institucional como parte da estrutura de poder mundano, e com um ideal contrastante baseado em (variadamente) o Jardim do Éden, o “comunismo primitivo” da Igreja descrito nos Atos dos Apóstolos, e santidade pessoal como exemplificada pelo movimento monástico, bem como por eremitas autônomos diversos e pregadores leigos itinerantes (o que Cohn denomina “o ideal da vida apostólica”). O ideal monástico ele próprio, exemplificado pela disposição da Regra Beneditina de os monges “viverem do labor de suas mãos,” foi inspirado pelo exemplo de São Paulo trabalhando como fabricante de tendas para sustentar-se e dos cristãos perseguidos, nos Atos, compartilhando tudo o que tinham.99
When all these elements were combined in a single instance, usually in times of secular turmoil, the popular religion emerged from underground as a full-blown counter- ideology that stood orthodox Christianity on its head. The same recurring themes cropped up, again and again: an attack on corruption within the body of the Church, a call to replace the hierarchy with an egalitarian ecclesiastical polity dominated by ordinary Christians, a repudiation of tithes and a denial of the authority of the sacramental priesthood. This was accompanied by a critique of secular power—
Quando todos esses elementos se conjugavam numa única ocorrência, usualmente em tempos de turbulência secular, a religião popular emergia da clandestinidade como contraideologia plena que virava o cristianismo ortodoxo de cabeça para baixo. Os mesmos temas recorrentes pipocavam, repetidamente: ataque à corrupção dentro da estrutura da Igreja, clamor pela substituição da hierarquia por uma sociedade organizada eclesiástica igualitária dominada por cristãos comuns, repúdio dos dízimos e negação da autoridade do sacerdócio eclesiástico. Isso acompanhado de análise e avaliação crítica do poder secular —
97 Norman Cohn, The Pursuit of the Millennium: Revolutionary Millenarians and Mystical Anarchists of the Middle Ages (New York: Oxford University Press, 1961, 1970), p. 29.
98 Cohn, Pursuit of the Millennium, pp. 30, 33.
99 Ibid., pp. 37-39.
97 Norman Cohn, A Procura do Milênio: Milenários Revolucionários e Anarquistas Místicos da Idade Média (New York: Oxford University Press, 1961, 1970), p. 29.
98 Cohn, Procura do Milênio, pp. 30, 33.
99 Ibid., pp. 37-39.
particularly that of the landed classes to whom the peasants paid rent or provided labor in kind—and a call for return to a primitive state of nature in which all things (particularly land) were held in common, as God originally intended. 100
particularmente o das classes fundiárias às quais os camponeses pagavam aluguel ou trabalho em espécie — e de um apelo por retorno a primitivo estado de natureza no qual todas as coisas (particularmente a terra) eram tidas em comum, como Deus originalmente pretendera. 100
These themes surfaced, especially, during upheavals like the Jacquerie in France, John Ball's revolt in England, the German Peasants' War and Munster Commune, and the assorted forms of radicalism associated with the English Civil War and Interregnum.
Esses temas vieram à tona, especialmente, durante levantes como a Jacquerie na França, a revolta de John Ball na Inglaterra, a Guerra dos Camponeses e a Comuna Munster na Alemanha, e as diversas formas de radicalismo associadas à Guerra Civil inglesa e o Interregno.
In Germany, events culminating in the Munster Commune were heavily influenced by the millenarianism and antinomianism of the Anabaptists. Although Luther weakened the Roman Church's bonds of orthodoxy, his teaching by itself lacked something in its appeal to many of the common people. The result was Anabaptism, which barely qualified as a sect, given that it “was not a homogenous movement and it never was centrally organized.” There were around forty independent Anabaptist sects, generally clandestine and “each grouped around a leader who claimed to be a divinely inspired prophet or apostle,” scattered throughout the German-speaking areas of central Europe. 101 Their theology was mostly indefinite, aside from an emphasis on the sole authority of Scripture, a symbolic interpretation of the sacraments, a mandate to rebaptise converts and a belief in congregational church government. But their social attitudes were definitely unfriendly to the powers that be.
Na Alemanha, eventos que culminaram na Comuna Munster foram fortemente influenciados pelo milenarismo e o antinomismo dos anabatistas. Embora Lutero tenha enfraquecido os grilhões da ortodoxia da Igreja Romana, seu ensinamento, em si, carecia de algo em seu apelo a muitas pessoas dentre o povo comum. O resultado foi o anabaptismo, que mal podia qualificar-se como seita, dado que “não era um movimento homogêneo e nunca foi organizado centralmente.” Havia cerca de quarenta seitas anabatistas independentes, geralmente clandestinas e “cada uma agrupada em torno de líder que reivindicava ser profeta ou apóstolo divinamente inspirado,” dispersadas pelas áreas de fala alemã da Europa central. 101 Sua teologia era em maior parte indefinida, fora ênfase na autoridade única da Escritura, uma interpretação simbólica dos sacramentos, autoridade para rebatizar convertidos, e crença num governo congregacional da igreja. Suas atitudes, porém, eram inequivocamente inamistosas em relação às autoridades.
These sectarians tended to be uneasy about private property and to accept community of goods as an ideal. If in most of the groups little attempt was made to introduce common ownership, Anabaptists certainly did take seriously the obligations of charitable dealing and generous mutual aid.... In particular, Anabaptists regarded the state with suspicion.... 102
Esses sectários tendiam a sentir-se desconfortáveis no tocante à propriedade privada e a aceitar a comunidade de bens como ideal. Se, na maioria dos grupos, pouco foi tentado no sentido de instauração de propriedade comum, os anabatistas certamente levaram a sério as obrigações de lide caritativa e generosa ajuda mútua.... Em particular, os anabatistas olhavam o estado com suspeita.... 102
In the period after the Peasants' War and subsequent repression, some militant subgroups of Anabaptists—for the most part otherwise peaceful and quietist towards the authorities—turned increasingly to millenarian fantasies of war by the Saints against worldly wealth and authority. 103
No período posterior à Guerra dos Camponeses e subsequente repressão, alguns subgrupos militantes de anabatistas — na maior parte do tempo pacíficos e não resistentes às autoridades — voltaram-se cada vez mais para ideações milenárias de guerra dos Santos à riqueza e autoridade mundanas. 103
100 Ibid., p. 193.
101 Ibid., p. 253.
102 Ibid., p. 253.
103 Ibid., p. 254.
100 Ibid., p. 193.
101 Ibid., p. 253.
102 Ibid., p. 253.
103 Ibid., p. 254.
Among them was the Drummer of Niklashausen. The church where the young Drummer, Boheim, denounced the clergy was transformed into a shrine and became a site of pilgrimage. His prophetic vision included a proclamation that the sacrifice of Christ had redeemed all of humanity— including serfs!—from all forms of bondage. 104
Entre eles contou-se o Tamboreiro de Niklashausen. A igreja onde o jovem Tamboreiro, Boheim, denunciou o clero foi transformada em santuário e tornou-se centro de peregrinação. A visão profética dele incluía proclamação de que o sacrifício de Cristo havia redimido toda a humanidade — inclusive os servos! — de todas as formas de servidão. 104
Hans Hut, a Thuringian disciple of Muntzer who claimed prophetic authority and announced Christ's imminent return at Whitsuntide 1528, taught that
Hans Hut, discípulo turíngio de Muntzer que reivindicava autoridade profética e anunciava o iminente retorno de Cristo na semana do domingo de Ascensão do Senhor de 1528, ensinava que
Christ will give the sword and revenge to them, the Anabaptists, to punish all sins, stamp out all governments, communize all property and slay those who do not permit themselves to be rebaptised. 105
Cristo dará a espada e vingança a eles, os anabatistas, para punir todos os pecados, extinguir todos os governos, comunizar toda propriedade e matar violentamente aqueles que não consentissem em ser rebatizados. 105
In the early days of Bernt Rothmann's communist sermons in Munster, the Anabaptist enthusiasts streaming into the town had no little Zomian or Croatanian character:
No primeiros dias dos sermões comunistas de Bernt Rothmann em Munster, os entusiastas anabatistas que convergiram para a cidadezinha ostentavam não pequeno caráter zomiano ou croatano:
'And so they came,' remarks one observer, 'the Dutch and the Frisians and scoundrels from all parts, who had never settled anywhere: they flocked to Munster and collected there.' Other sources refer to 'fugitives, exiles, criminals'... 106
'E assim eles vieram,' comenta um observador, 'os holandeses e os frísios e salafrários de toda parte, que nunca se haviam estabelecido em parte alguma: convergiram para Munster e se aglutinaram ali.' Outras fontes referem-se a 'fugitivos, exilados, criminosos'... 106
The reign of terror introduced by Matthys, Rothmann and Jan Bockelson later in the decade was an attempt to realize, in full, the communism both of the Golden Age before Nimrod and the primitive Church. 107
O reino de terror instaurado por Matthys, Rothmann e Jan Bockelson posteriormente naquela década foi tentativa de concretizar, de modo pleno, o comunismo tanto da Era Dourada antes de Nimrod quanto da Igreja primitiva. 107
Like the heterodox variants of Buddhism in Scott's Zomian highlands, heterodox variants of Christianity in England had been propagated by radical preachers on the margins of society from the time of the Lollards through the English Revolution.
Do mesmo modo que as variantes heterodoxas do budismo nas terras altas zomianas de Scott, variantes heterodoxas do cristianismo na Inglaterra haviam sido propagadas por pregadores radicais das margens da sociedade desde o tempo dos lollardos até a Revolução Inglesa.
What we do not know, and probably shall never know fully, is how much continuity of underground radical use of the Bible there was from Lollards through Foxe's martyrs down to the apparently sudden appearance of Biblical radicalism in the 1640s. I gave some evidence in 'From Lollards to Levellers' for continuity in certain geographical areas, and in certain subjects—use of the Bible to criticize the sacraments and
O que não sabemos, e provavelmente nunca saberemos de todo, é quanta continuidade do uso radical secreto da Bíblia houve dos lollardos passando pelos mártires Foxe até o aparentemente súbito aparecimento do radicalismo bíblico nos anos 1640. Apresentei alguma evidência em 'Dos Lollardos aos Niveladores' para continuidade em algumas áreas geográficas, e em certos temas — uso da Bíblia para criticar os sacramentos e 
104 Scott, Domination and the Art of Resistance, p. 125.
105 Cohn, op. cit., p. 255.
106 Ibid., p. 259.
107 Ibid., pp. 264 et seq.
104 Scott, Dominação e a Arte da Resistência, p. 125.
105       Cohn, op. cit., p. 255.
106       Ibid., p. 259.
107       Ibid., pp. 264 et seq.
ceremonies of the church, denunciations of idolatry and encouragement of iconoclasm, millenarianism, the saints to judge the world, perfection in this life, the idea that all men and women may be saved, lay mechanic preaching, Biblical criticism; and for recurrent heresies— mortalism, anti-Trinitarianism, scepticism about the existence of heaven, hell, the devil and sin, rejection of church marriage. Thomas Nashe speaks of a variety of sects already existing in the 1590s, with their own 'mechanic preachers'.
cerimônias da igreja, denúncias de idolatria e estímulo à iconoclastia, milenarismo, os santos a julgarem o mundo, perfeição nesta vida, a ideia de que todos os homens e mulheres podem ser salvos, pregação leiga por pregadores trabalhadores, crítica da Bíblia; e quanto a heresias recorrentes — mortalismo, antitrinitarismo, ceticismo acerca do céu, inferno, demônio e pecado, rejeição do casamento na igreja. Thomas Nashe fala de uma variedade de seitas já existentes nos anos 1590, com seus próprios 'pregadores trabalhadores'.
Whether there was continuity of radical ideas or not, there can be no doubt about the wealth of unorthodox theories, some of them fairly sophisticated, which surfaced after the breakdown of censorship [in the 1640s]. 108
Se houve continuidade de ideias radicais ou não, não pode haver dúvida acerca do vigor das teorias não ortodoxas, algumas delas bastante sofisticadas, que vieram à existência depois do colapso da censura [nos anos 1640]. 108
Elsewhere, Hill writes of the “tradition of plebeian anti-clericalism and irreligion:
Algures, Hill escreve da “tradição de anticlericalismo e irreligiosidade dos plebeus:
To go no further back, the Lollards carried a popular version of John Wyclif's heresies into the sixteenth century. Professor A.G. Dickens has shown how Lollard influence survived in a popular materialist scepticism which makes one 'feel appreciably nearer to the age of Voltaire than is normal in the 16th century'. A carpenter in 1491 rejected transubstantiation, baptism, confession, and said men would not be damned for sin; in 1512 a Wakefield man said 'that if a calf were upon the altar I would rather worship that than the ... holy sacrament... The date was past that God determined him to be in form of bread.' The clergy, an earlier Lollard had declared, were worse than Judas, who sold Christ for thirty pence, while priests sold masses for a halfpenny. The commons, said another, 'would never be well until they had stricken off all the priests' heads'. 'There was a saying in the country,' a north Yorkshireman pleaded in 1542, 'that a man might lift up his heart and confess himself to God Almighty and needed not to be confessed at a priest.' A shearman of Dewsbury elaborated on this point: he would not confess his offences with a woman to a priest, 'for the priest would be as ready within two or three days after to use her as he'.
Remontando ainda mais, os lollardos desenvolveram versão popular das heresias de John Wycliffe no século dezesseis. O Professor A.G. Dickens já mostrou como a influência de Lollard sobreviveu num ceticismo materialista popular que faz alguém 'sentir-se apreciavelmente mais próximo da época de Voltaire do que é normal no século 16'. Um carpinteiro, em 1491, rejeitou a transubstanciação, o batismo, a confissão, e disse que os homens não seriam condenados ao inferno por causa do pecado; em 1512 um homem de Wakefield disse 'que se um bezerro estivesse sobre o altar, eu antes o adoraria do que o ... santo sacramento... Já se fora o tempo em que Deus determinara que aquele tomasse a forma de pão.' O clero, declarara Lollard precoce, era pior do que Judas, que vendeu Cristo por trinta centavos, enquato os padres vendiam massas por meio centavo. As pessoas comuns, disse outro, 'nunca estariam bem enquanto não fossem cortadas as cabeças de todos os padres'. 'Havia um dito no país,' declarou homem do norte do Yorkshire em 1542, 'segundo o qual um homem podia alçar seu coração e confessar-se a Deus Todo-Poderoso e não precisava confessar a padre.' Tosquiador de Dewsbury explicitou esse ponto: ele não confessaria suas ofensas cometidas com mulher a um padre, 'pois o padre estaria tão pronto, dentro de dois ou três dias, para fazer o mesmo com a mulher quanto ele próprio'.
Although the idea of a past Golden Age “without distinctions of status or wealth” resonated with the English peasantry at all times, in times of
Embora a ideia de uma pretérita Era Dourada “sem distinções de status ou riqueza” tivesse tido apelo emocional no seio do campesinato inglês em todas as épocas, em tempos de
108 Hill, The English Bible and the Seventeenth-Century Revolution, pp. 197-198.
108 Hill, A Bíblia Inglesa e a Revolução do Século Dezessete, pp. 197-198.

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